You found me!
de digitale klant

Internet zal voor veel bedrijven het belangrijkste commerciële kanaal worden.Niet alleen voor verkoop, maar ook voor procesondersteuning.

Werken vanuit een webstrategie is daarbij essentieel.
Om online succesvol te zijn is het raadzaam om vanuit een strategie te werken. Een webstrategie die past bij je bedrijf en markt en waarmee je bepaalt welke media je inzet.

Dat daar behoefte aan is, blijkt uit de reacties die we krijgen.

Wat is het geheim? Voor ons en ook voor onze klanten geldt dat we met ‘Web-for-Business’ uitvoering geven aan multimediale communicatie vanuit een gestructureerde commerciële organisatie. Met als primaire doel om een dialoog aan te gaan met onze klanten, vanuit oprechte interesse.

We bevinden ons in complexe wereld. Een wereld vol impulsen, snelle communicatie en een overgang van traditionele markten naar digitale markten. De meeste ondernemers hebben moeite om deze veranderingen zinvol toe te passen in hun bedrijf.

Er ontstaat een gevoel dat de afstand tussen klant en bedrijf steeds groter wordt. Ondernemers zijn bang dat hun klant naar de concurrent vliegt als zij niet een scherpe prijs aanbieden en de klant voelt zich bedrogen als hij op internet voor dezelfde dienst of product een lager tarief ziet.

Een gevoel dat misschien wel een illusie is als we de gebeurtenissen in het juiste kader plaatsen.

De digitale klant is niet anders dan de traditionele klant van voorheen. Hij heeft dezelfde gevoelens, dezelfde voorkeuren en houdt nog steeds van optimale service. De worsteling die dagelijks plaatsvindt heeft te maken met de overgang van traditioneel naar digitaal. Het internet biedt immers volop kansen, maar ook volop complexiteit waar we vaak te snel zonder doel of strategie induiken.

Hoe kunnen we, als ondernemers, de stap maken naar de digitale klant? Om te beginnen moet je je niet laten afschrikken door de complexiteit van het vraagstuk. De digitale klant heeft een ‘always-on’ mentaliteit. Dit betekent niks anders dan dat zij van een bedrijf eist dat deze 24 uur per dag informatie verschaft en hulp biedt bij vragen die zij op dat moment heeft. Elk vraagstuk is echter anders en het is dus ook een illusie om te denken dat een bedrijf altijd op elk moment de klant persoonlijk kan dienen. We kunnen de klant kan echter wel degelijk ‘always’ op diverse niveaus digitaal faciliteren.

Met digitaal faciliteren bieden we de klant online support, bijvoorbeeld specificaties van onze producten of het behandelen van een vraag. Natuurlijk bieden we context over waar wij ons bevinden in de markt en mogelijkheden om zelf te kunnen reageren op elk moment van de dag.

Drie tips om de interactie met uw digitale klant te verbeteren:

1. Faciliteren
Internet draait om faciliteren. Of het nu gaat om een product of dienst. Zorg er voor dat deze waarden doorstralen naar uw klant. Kennis delen werkt om mensen zicht te geven in de oplossing van hun probleem. Zodat ze, onder jouw begeleiding, een juiste keuze maken.

2. Context
Tenzij je de beroemde schilder Picasso bent heb je nog altijd met klanten te maken die onzeker zijn over wat he te biedenhebt. Om vertrouwen te kweken help je je klant door context te geven voor het maken van keuzes. Wat is kwaliteit? Wat is effectief? Simpelweg afwachten op een keuze heeft geen zin, je moet je klant begeleiden.

3. Uniciteit
Elke klant wil zich uniek voelen. Ook binnen de digitale markt. Neem de tijd om aan te geven waarom je klant uniek is. En waarom jouw aanbod of merk juist daarom bij hem past.
Ga niet het wiel uitvinden, maar zorg voor A-spelers om je heen. De grootste fout die gemaakt wordt met betrekking tot de digitale markt is dat men zelf het wiel gaat uitvinden terwijl, net als met traditionele markten, expertise en succesvolle methoden gewoon ter beschikking zijn.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>