You found me!
Zenden naar dialoog

Op 21 november 2012 nemen Ruud van der Splinter (Business Consultant) en Jörgen van Dongen (Media Consultant) je mee in de nieuwe wereld van webstrategie en media. Hierin behandelen zij de complexe keuze waar je dagelijks mee te maken hebt met betrekking tot deze nieuwe fenomenen en hoe je dit nu het beste kunt aanpakken zonder dat je de weg kwijt raakt in het grote aanbod van mogelijkheden.

Schrijf je hier in.

Het verschil tussen schreeuwen en praten

Vandaag presenteren we een dilemma waar elke ondernemer dagelijks mee te maken heeft.  Je verspreidt tientallen boodschappen per dag. Van mailingen tot gerichte aanbiedingen tot advertentie plaatsingen. Daarnaast krijg je als ondernemer misschien wel honderden boodschappen binnen waarbij je in alle waarschijnlijkheid de helft niet leest of rechtstreeks weggooit. Simpelweg omdat je daar de tijd niet voor hebt.

Het probleem van communicatie met onze klanten (zowel intern als extern) is dat we te vaak zenden en te weinig de dialoog aangaan. Vaak door tijdgebrek, werkdruk of simpelweg traditie.
Deze manier lijkt nog teveel op de traditionele massa media die zich ook concentreerde op het zenden van boodschappen. En het liefste naar een zo groot mogelijke massa.

Communicatie in het huidige tijdperk vraagt echter een andere aanpak. ‘Laten we social media gebruiken’ wordt er dan vaak geroepen. De oplossing zit hem echter niet in het medium, maar in het maken van de verandering van zenden naar dialoog. Webstrategie en media zijn twee belangrijke punten met betrekking tot deze verandering. Zij vormen de basis om in te spelen op het always-on principe waar je als ondernemer momenteel mee te maken hebt. Om je klant 24-uur per dag te kunnen bedienen wil je geen vage snelle oplossingen, wat alleen maar voor meer complexiteit zorgt. Nee, juist een gestructureerde aanpak waarmee jouw bedrijf oprecht en klantgericht kan communiceren. Zodoende voel jouw klant zich dan ook geen nummer, maar weer een persoonlijke relatie. Essentieel in een tijd van groeiende concurrentie!

Drie tips bij het creëren van dialoog zijn:

1.    Communicatie is eenvoud

Teveel informatie naar de klant is dodelijk. Dit wil zeggen: de klant zal er niet zomaar bij neervallen, maar kan wel een afkeer ontwikkelen tegen jouw manier van communicatie. Houd je boodschap kort en duidelijk. Niemand zit op ellelange verhalen te wachten.

2.    Verdieping

Naast eenvoud is verdieping wel degelijk belangrijk. Oppervlakkige informatie wekt geen interesse. Daarom is het wel belangrijk informatie te geven waar je klant baadt bij heeft. De beste manier is echter de klant zelf de keuze te bieden of hij zich verder wil verdiepen of niet. En als je de klant zelf ruimte geeft om te reageren ontstaat de dialoog.

 3.    Focus

Ga eens naar de website van je concurrent en stel jezelf de volgende vraag: “is het in 1 opslag duidelijk wat zij precies doen en waarom ik bij hen zou moeten zijn?”  Kijk nu eens naar je eigen website. Zie je verschillen? Zie je mogelijkheden voor verbetering? Is het voor mijn klanten mogelijk om snel te zien wat ik precies doe?  Focus is essentieel voor toegankelijke manieren communicatie.


Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>