You found me!
Mediamasters-essens
De internationale Evensprijs voor Media-educatie is gewonnen door de Nederlandse serious game MediaMasters. De prijs is uitgereikt tijdens het Media Meets Literacy event in Warschau, Polen. De tweejaarlijkse prijs wordt toegekend aan het meest succesvolle Europese initiatief dat kinderen van 9-16 jaar verantwoordelijk en constructief met social media leert omgaan. Bleck Media is binnen MediaMasters verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de krachtige verhaallijn en de gehele filmproductie. MediaMasters is een initiatief van Mediawijzer.net in samenwerking met de Issuemakers, omroeporganisatie NTR en gameontwikkelaar Flavour.

Het prijzengeld van €25.000 wordt toegekend en verdeeld door een externe jury van internationale experten en de Events Foundation. Naast de Evensprijs voor Media-Educatie kent de organisatie ook prijzen toe voor Vredeseducatie, Europese Journalistiek, Kunst en Wetenschap.

banner-mm-4

Het interactieve spel MediaMasters leert jaarlijks tienduizenden kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool om kritisch en bewust met (social) media om te gaan. Volgens de jury is MediaMasters ‘een uitstekend voorbeeld voor andere Europese programma’s op het gebied van media-educatie’. In 2014 deden ruim 80.000 kinderen mee aan MediaMasters.

SPELENDERWIJS LEREN OVER MEDIA

Met MediaMasters leren kinderen spelenderwijs over het eigen online gedrag en bewijzen ze hoe mediawijs ze zijn. Ze maken kennis met de mogelijkheden die media bieden en leren er kritisch mee om te gaan. Met MediaMasters wil Mediawijzer.net alle leerlingen in groep 7/8 een basisniveau mediawijsheid meegeven.

 

MediaMasters wordt jaarlijks gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid in november, gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte filmische-aflevering op het digibord. De afleveringen nemen leerlingen mee in een spannend verhaal en behandelen diverse mediawijsheid thema’s. Na de aflevering gaan de leerlingen zowel in de klas als thuis aan de slag met de MediaMissies. Tijdens deze uitdagende opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer. Aan het eind van de week krijgen alle deelnemers een diploma.

Kijk voor meer informatie op www.mediamasters.nl.

“We zijn erg trots op de internationale erkenning voor dit prachtige media project! De krachtige combinatie tussen storytelling en educatie en de effectieve samenwerking tussen de diverse partners is volgens ons het succes achter dit media project. Bij deze feliciteren we iedereen die vorig jaar in dit succesvolle traject heeft geparticipeerd!” – Team MediaMasters van Bleck Media.

 

 

 

 

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>